Veel lezers zal het al wel bekend zijn, maar ik maak er toch nog even attent op: morgenavond 21 februari om 21:30 op Nederland 3 De Hokjesman over antroposofie.
Meer dan 1500 citaten uit het werk van de grote visionair, denker en hervormer Rudolf Steiner
Veel lezers zal het al wel bekend zijn, maar ik maak er toch nog even attent op: morgenavond 21 februari om 21:30 op Nederland 3 De Hokjesman over antroposofie.
Persoonlijk vind ik dat er nogal wat gedweep rond dat programma hangt. Mensen mogen enthousiast zijn natuurlijk, ook dwepen trouwens, zijn echter wel twee verschillende dingen. Vandaag verschijnt op die site op enig moment een promofilmpje van die uitzending van morgen.
O, dat was me nog niet opgevallen, ik heb er ook maar heel weinig over gelezen, eigenlijk alleen op de blog van Michel Gastkemper, die er gisteren veel aandacht aan besteedde. Nu ja, we zien het morgen wel. Ik zal dat promofilmpje vandaag ook even in de gaten houden.
Voor het blog in kwestie van Michel Gastkemper zie: Bezielen (Antroposofie in de pers, 19-2-2013)
Hier het twitterkanaal van de programmamakers voor kijkers en geínteresseerden: De Hokjesman – Twitterkanaal
O ja, Twitter is er ook nog. Daar zullen de komende dagen wel heel wat snerende opmerkingen over de antroposofie verschijnen.
Ja zeker weten Ridzerd. Daar maak ik me geen illusies over.
Dank….ik ga kijken!!!!
Date: Wed, 20 Feb 2013 06:32:59 +0000 To: leonieheine@msn.com
Ik wil eigenlijk nooit zo op de dingen vooruit lopen, maar als jullie van alles aan negatiefs verwachten: ik ook.
De aankondiging vind ik ook verre van objectief:
Er was er eens een godsdienst die geen godsdienst was…
Antroposofie (van het Griekse anthropos “mens” en sophia “wijsheid”) is een spirituele filosofie en occulte wetenschap gebaseerd op de leer van Rudolf Steiner (1861–1925), die het bestaan postuleert van een geestelijke wereld die toegankelijk zou zijn via innerlijke ontwikkeling.
De antroposofie gaat er vanuit dat de reguliere wetenschap veel te beperkt is, omdat die enkel uitgaat van empirie en deductie. Nee, er is ook een geesteswereld waar de wetenschappelijke wetten niet gelden. En zo is de antroposoof bereid het bestaan te aanvaarden van geesten, onzichtbare wezens; van klein tot groot, van bos tot heelal. En dat alles om te pogen een verklarend systeem te vinden voor de opkomst en ondergang van volken, rassen en beschavingen; want de mens en zijn ontwikkeling staan centraal.
Onze hokjesman onderzoekt deze opmerkelijke combinatie van wetenschap en mystiek en aanschouwt hoe deze zelfbouwpakket-religie-zonder-god leidt tot een worsteling tussen de aanhangers onderling en met de non-believers. Hoe het in pacht hebben van de wijsheid verplicht tot het verspreiden en toepassen ervan op veel terreinen. Zoals vrije schoolpedagogie, heilpedagogie, euritmie, spraakvorming, kunstzinnige therapieen, antroposofische geneeskunde, sociale driegeleiding, en biologische landbouw.
Hoe verder de hokjesman afdaalt in deze geestelijke mijnen van Koning Salomo hoe duisterder de diepten worden.
Is er terugkeer mogelijk als hij zelf de wijsheid eenmaal heeft mogen ontvangen?
Ik begrijp trouwens niet wie zich lenen voor een programma als “hokjes…..”
Als er nu iets is wat antroposofen m.i. zouden moeten laten, is zich ‘in hokjes’ begeven. Van ‘weltmännisch’ word ik enthousiaster.
Ik vind die inleidende tekst ook niet zo gelukkig. Ben er evenmin content mee. Het is ‘hokjes’ met een knipoog, enigermate ironisch en juist relativerend bedoeld, zo lijkt het format van de serie. Zie voor eigen beoordeling daartoe de vorige uitzendingen over andere doelgroepen. Of dat voor de uitzending over antroposofen ook of in gelijke mate zal gelden, valt nog te bezien. Ramon de Jonghe, niet programmamaker maar TV kijker, pakt in ieder geval al gretig uit op het twitterkanaal van De Hokjesman: Nederlands grootste antroposofische webportaal over critici naar aanleiding van documentaire ‘Hokjesman’. In dat twitterbericht verwijst hij mensen op het volgende gelijknamige document: Document – Nederlands grootste antroposofische webportaal over critici naar aanleiding van documentaire ‘Hokjesman’
Je kunt je afvragen of het verstandig is om aan zijn programma mee te werken. Meningen daarover kunnen uiteenlopen; ook onder antroposofen. Had niet meedoen wel zo’n handige en verstandige optie geweest? Mij lijkt van niet. Dan laad je algauw de verdenking op je dat je heel veel te verbergen hebt. Wat naar mijn idee beslist niet het geval is. Hopelijk zal er toch iets positiefs over het voetlicht worden gebracht richting TV kijker. Daar bestaat genoeg gelegenheid en aanleiding toe. Welbeschouwd. Als ik het goed begrijp word onder andere ook Paul Mackay een interview afgenomen in het Goetheanum te Dornach. Vind ik een goede zaak. Prima man in mijn ogen.
1. Taalcorrectie tekstdeel bovenstaande reactie: ‘zijn programma’ moet natuurlijk zijn ‘zo’n programma’. (Er zitten nog wat meer taalfoutjes in maar dat laat ik maar zo.)
2. Dat document van De Jonghe is een weergave van een webpagina van website AntroVista, zie Startpagina AntroVista.
Beste John,
Als het aan mij ligt: ik kies bewust niet voor wegduiken, maar voor zo groot mogelijke openheid en medewerking. Antroposofie niet verstoppen, maar tonen, zogezegd. Anderen mogen er dan van vinden wat ze willen, maar antroposofie wordt zo wel meer deel van de samenleving. En dat is volgens mij de bedoeling.
Beste Michel,
Wat betreft niet wegduiken en openlijk en coöperatief, tevens assertief, publiekelijk optreden haal je de woorden uit mijn mond, onderschrijf ik volledig, zie de eerste alinea uit mijn blogbericht Sympathie voor Iblis (Cahier, 10-2-2013).
Ik vind overigens die laatste zinnen in het persbericht meesterlijk:
‘Hoe verder de hokjesman afdaalt in deze geestelijke mijnen van Koning Salomo hoe duisterder de diepten worden. Is er terugkeer mogelijk als hij zelf de wijsheid eenmaal heeft mogen ontvangen?’
Dat is toch een prachtige omschrijving, waar heel veel in zit!
Bij die slotzinnen laat zich inderdaad veel denken ja. Dat klopt.
Bij Michel schreef ik het ook al”
weet je wat zo leuk is aan Ramon de Jonghe (een andere achternaam is Verachtert) dat hij zijn medewerking heeft verleend aan een belgisch tijdschrift
mysterieblad http://www.decirkelvzw.be/pdf/Mysterieblad1.2.pdf
dat blad -het mysterieblad- houdt zich namelijk bezig met allerlei onderwerpen waar bijv. zijn compaan in het spijkers op laag water zoeken: Floris Schreve heel veel moeite mee lijkt te hebben, zoals kabouters, ufo’s etc. Drunvalo Melchisedek over Atlantis , graancirkels etc.
in dit geval is Atlantis natuurlijk extra interessant(;-)
Maar ja, dat tijdschrift is al weer een paar jaar geleden. Mogelijk is Ramon nu bezig om zijn jeugdzonden te verwerken (;-)
Het promofilmpje van de uitzending in kwestie staat inmiddels op internet: De Hokjesman – Promo 7 – De antroposofen
Dank, John, Ik heb het net gezien. Jammer dat er meteen dat euritmie te zien is. Want dat is nu net een onderdeel van de antroposofie dat aan mij niet besteed is.
Tja dat hoort er nu eenmaal bij Ridzerd. Maar ik begrijp je persoonlijke punt. Mij viel iets anders op, dat ik niet onvermeld en onbehandeld liet, de slotzin van de inspreker: ‘Antroposofen, een apart ras’, zie: Promofilmpje – Facebook John Wervenbos.
Ja, en dan beschuldigen ze ons ook nog van racisme. 😉
Bedankt voor de reclame op je facebook van mijn blog.
Ja, racisme. Wel, de “beruchte” uitspraak kwam natuurlijk aan de orde, waarom de Indianen uitstierven, “omdat ze de krachten moesten verwerven die tot hun uitsterven leidden”. Een sublieme uitspraak en niet racisme, want wat betekent het concreet? Dat de ego’s die in het milieu van de Indianen incarneerden, uitgeëvolueerd waren, ze hadden alle ervaringsmogelijkheden uitgeput en wilden verder, naar een nieuwe omgeving, wat dus betekent: incarneren in andere volken en beschavingen. Zo houdt een milieu, een verzameling ego’s in een bepaald stadium van ontwikkeling, op te bestaan om zich elders opnieuw te manifesteren met nieuwe mogelijkheden tot ervaring en ontplooiing. Hoe moeilijk kan je doen om iets verdacht te willen uitleggen?!
Ja, daar hoor je degenen die altijd zo hard roepen dat het ‘racisme’ is nooit over, namelijk dat – wat jij net al schreef – de mensen in verschillende levens ook in verschillende rassen en volken incarneren. Alleen al daarom kan er in de antroposofie nooit sprake zijn van racisme. Dat velen toch sommige uitspraken van Steiner uitleggen als racistisch, komt omdat zij en ook de antroposofen zelf het niet of maar half begrijpen.
Mijn gevoel over de uitzending is onverwacht positief. Over het algemeen vond ik het wel wat oppervlakkig, dat wil zeggen: er werd niet inhoudelijk ingegaan op de bodschap van de antroposofie, maar er werd meer gezocht naar een definitie.
In het begin van de uitzending was ik enigzins teleurgesteld, want hierin kwam vooral de Vrije School aan bod en die heeft toch echt een eigen ontwikkeling doorgemaakt. De documentaire-maker vond daar ook geen antroposofen. Persoonlijk vind ik wat aan de leerling van de Vrije SChool wordt aangeboden geen antroposofie. Het “hoe” op de Vrije SChool is gebaseerd op het antroposofisch mensbeeld, maar het “wat” niet. Al leidt een ander “hoe” ook tot een ander “wat” als je het vergelijkt met het reguliere basisonderwijs.
Daarna werd ik blij verrast door de biologisch-dynamische boer Erik van Ipenburg. Fantastische vent, de bevlogenheid straalt ervan. Fantastisch! Mooie scene was het tonen van de BD preparaten in de turfkist. Later in Zwitserland kon je zijn eerbied voor de Mensheidsrepresentant en het Goetheanum voelen.
Verder vind ik dat Paul Mackaay de vragen goed beantwoordde en vind ik het jammer dat er niet meer tijd hiervoor was. Het rascisme-vraagstuk werd naar mijn idee echt goed in de kern weergegeven met het antwoord dat Rudolf Steiner vandaag de dag anders benoemd had.
Ook goed dat Floris Schreve tijd kreeg voor zijn kritiek op de antroposofie. Ik deel zijn verbondenheid met de Indianen tegenwoordig Native Americans genoemd. Ik heb ook begrip voor zijn kritiek, echter ik deel zijn kritiek niet. Ik heb over het beeld dat Rudolf Steiner schetst over dit onderwerp helemaal geen verbitterd, teleurgesteld of verdrietig gevoel. WEl heb ik het gevoel dat Rudolf Steiner m.b.t. dit onderwerp, de Indianen of Native Americans, een onvolledig beeld schetst.
Kortom, positief en hulde voor Erik van Ipenburg!
P.S. Euritmie doet mij altijd denken aan de mediatieve bewegingen zoals we die kennen uit films over oosterse krijgskunsten, dus niet de bewegingen tijdens de vechtpartij en training, maar de bewegingen zoals de beoefenaar deze maakt als hij (in de film) eenzaam en alleen bij zonsopgang boenop een bergtop maakt. Maar dit even off-topic….
Bovenstaande reactie van mij bevat een record-aantal typfouten, vergeten woorden en kromme zinnen. Mijn excuses en bij voorbaat dank voor uw begrip!
Wat ken’t skele je. Ik had ze niet gezien.
“Sinne en wille kinne folle tille”
De uitzending viel mij 100% mee .Toch jammer , dat de voormalige Triodosbank directeur, zo weinig kracht vertoonde in het gesprek .
Zijn voorkomen…bijna etherisch, al bijna in een andere wereld.
Boer Erik van Ipenburg vond ik prachtig .
De uitspraak van zijn moeder ten spijt, gaat hij dapper voort in de voedsporen van zijn vader.
Hier werden de preparaten echt gebruikt ….ik heb wel een anders gezien en gehoord.
Je kunt er echt verschillend tegen aankijken. Voor mijn gedachten en ervaringen bij de uitzending van gisterenavond zie mijn twee reacties in de reactieruimte onder het blogbericht Ontvangst (Antroposofie in de pers, 22-2-2013). Inclusief snelkoppeling aldaar naar ander commentaar van me daarover op het web.