Fysionomie van droefheid

Een grote Duitse filosoof zegt: als men naar de hele natuur om zich heen kijkt, dan schijnt overal op haar gelaat de smart, het leed uitgedrukt, ja, als men de hogere dieren aanziet, dan tonen zij voor de diepere blik een uitdrukking vol verdriet. En wie zou niet willen toegeven dat de fysionomie van menig dier eruit ziet als de uitdrukking van een diep ingetogen droefheid?

Bron: Rudolf Steiner – GA 55 –  Die Erkenntnis des Übersinnlichen in unserer Zeit und deren Bedeutung für das heutige Leben – Berlijn 8 november 1906 (bladzijde 82)

8 gedachtes over “Fysionomie van droefheid

  1. Leonie

    Die snap ik weer niet….de natuur om mij heen en de dieren geven mij een gevoel van bevrijding….wie snapt/begrijpt en kan mij dit verklaren.

    1. Tja, het fijne snap ik er ook niet van, zoals zowat alles van Steiner. Maar het komt er zeer, zeer kort samengevat op neer dat Steiner in deze voordracht betoogt dat er zonder leed en pijn geen vooruitgang, geen hogere ontwikkeling, geen wijsheid en liefde kan bestaan.

    2. Misschien helpt dit: de planten- en dierenwereld zijn in hun ontwikkeling ‘gestopt’ opdat de aardse mens zich heeft kunnen ontwikkelen tot wat hij nu is. Hij dankt zijn ‘ik’ bewustzijn aan dit offer.
      Misschien moet je Leen Mees zijn ‘Dieren zijn wat mensen hebben’ eens lezen.

  2. Romeinen 8: 18 – 31 Want met reikhalzend verlangen wacht de schepping op het openbaar worden der zonen Gods.
    Er was een tijd in het evolutieproces van de mens dat aarde, planten, dieren en mensen nog een waren.In de loop van dat hele scheppingsproces zijn de zogenaamde natuurrijken uit de mensheidsontwikkeling gezet, opdat de mens zich geestelijk kon ontwikkelen. dat is aanschouwelijk gemaakt door je voor te stellen dat toen alles nog een was, dit te vergelijken was met een glas water waarin allerlei stoffen vermengd zijn, dat water is dan troebel. zet je het glas in ruste neer, zal onderin door de zwaartekracht bezinksel komen en bovenin helder doorschijnend water. Het heldere water kan ontstaan dankzij het feit dat het bezinksel onderin zit. Zo is in de schepping/evolutie van de mens het minerale rijk als een soort bezinksel ontstaan, dat is de grond onder onze voeten, de planten zijn ontstaan, zij geven leven (zuurstof) en voeding, en de dieren zijn ontstaan, waardoor bepaalde eenzijdigheden in ons astraal lichaam (ziel) buiten ons gezet zijn, zodat wij ons verder kunnen ontwikkelen. wij zijn dus op weg naar dat heldere doorzichtige water als zonen Gods. De andere natuurrijken hebben in zekere zin een offer gebracht voor onze ontwikkeling. Ze kunnen zichzelf daarvan niet verlossen. Maar wij zijn en blijven verantwoording schuldig tov het hele ontwikkelingsproces, we zullen weer wat terug moeten doen aan de natuurrijken omdat we ze in zekere zin iets ontnomen hebben. Daarop wacht dus de natuur (rijken) reikhalzend en in smart. dit even kort door de bocht.

    1. Haike

      En de natuurwezens verzorgen planten en dieren. Deze natuurwezens stonden op hun beurt weer onder de leiding van de Engelen. Sinds kort is die leiding overgedragen aan ons mensen. Daar zijn de natuurwezens ontzettend van geschrokken. Waarom? Omdat zo weinig mensen van hun bestaan weten, laat staan hoe er leiding aan te geven.

      Een boek wat daar bij kan helpen van Verena Stael von Holstein en Friederich Pfannenschmidt is, “Gesprekken Met Müller”. In dialoog met natuurwezens. Het zijn twee delen.
      Christofoor, Zeist, 2006. ISBN 906038265x 1e deel

      Dat de leiding nu wordt overgedragen aan ons mensen, daarmee is in mijn beleving een mogelijkheid gekomen om iets te gaan doen aan de schuld die gemaakt is aan de verschillende natuurrijken. En sluit in mijn optiek naadloos aan bij wat cheesecurve hierboven beschrijft. Daarvoor is het zo belangrijk om in contact te komen met de natuurwezens.

      Een aantal vertaalde voordrachten van Steiner over natuurwezens zijn gedaan door Wiilem Daub en Annet Troost in het boek “Natuurwezens”
      Destijds verschenen bij Vrij Geestesleven, Zeist, 1990. ISBN 9060382536
      Maar ik betwijfel of dit boek nog te verkrijgen is. De voordrachten zijn ook terug te vinden in GA 98, 102, 110, 136, 177, en 230

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s