Individualiteit en soort

Het is onmogelijk een mens geheel en al te begrijpen, wanneer men zijn beoordeling op het soortbegrip baseert. Het hardnekkigst houdt men aan het beoordelen naar de soort vast, wanneer het om het geslacht van de mens gaat. De man ziet in de vrouw, de vrouw in de man meestal teveel het algemene karakter van het andere geslacht en te weinig het individuele.

Bron: Rudolf Steiner – GA 4 – Die Philosophie der Freiheit – 1894 (bladzijde 238)

2 gedachtes over “Individualiteit en soort

  1. Haike

    Wat een geweldig citaat Ridzerd! Dank! Dit is wel een fenomeen wat ik sterk tegen kom in mijn directe familie. Kan ik ze heerlijk mee om de oren slaan. Ik hoor dan vaak de uitspraak; Zo zijn mannen/vrouwen nou eenmaal, of als ze zich verdiept hebben in astrologische zaken; dat iemand geboren onder een bepaald sterrenbeeld dus zus of zo is.

    In antroposofische kringen zelf kom je het ook wel tegen, een van zijn of haar temperamenten speelt dan parten, of is niet goed onder controle. Wat ook best zo kan zijn, maar ik hoor het in mijn subjectieve belevenis wel vaak…

    1. Ik lees de laatste tijd wel eens wat boeken van Daphe Dekkers en Yvonne Kroonenberg. Die zijn leuk om te lezen, maar ook bij hen komt men het vaak tegen dat ze denken dat alle mannen ongeveer hetzelfde zijn. Als Daphe bijv. ’s nachts wakker wordt, omdat de baby huilt, en haar man niet wakker wordt, trekt ze meteen de conclusie dat alle mannen als een marmot doorslapen als de baby huilt. In de boeken van Kroonenberg pissen alle mannen naast de wc pot en krabben ze ook allemaal ongegeneerd in hun kruis enz. enz.

Geef een reactie

