De originele muziek bij Rudolf Steiner’s Mysteriedrama’s

Vandaag voor de verandering eens geen tekst, maar muziek, gecomponeerd door Adolf Arenson (1855-1936) voor de mysteriedrama’s van Rudolf Steiner. Deze link werd mij toegestuurd door Annelies Rhebergen. Het is wat “zwaardere” muziek dan men bij mijn blogs gewend is, maar wel heel mooi. Overigens wel jammer dat deze muziek bij die mysteriedrama’s hoort, want die vind ik niet om aan te zien en te horen. 

35 gedachtes over “De originele muziek bij Rudolf Steiner’s Mysteriedrama’s

  1. Ja is heel mooi deze muziek. Zeer belangrijk ook, in mijn ogen, omdat het gerelateerd is aan de mysteriedrama’s.

    Overigens was ik dit al tegengekomen. Plaatste het gisterenavond reeds op het informatieblok Informatieve video’s en audio-opnamen (rechterkolom) op mijn weblog Cahier. Ook dit trouwens: Anthroposophy in Music (Rare Symphonic Works).

    Zal beide muziekstukken, complaties, naar MP3 formaat converteren en vervolgens op mijn MP3 speler plaatsen.

    1. Toevallig dat jij die muziek gisteren ook op je blog hebt gezet. Ik zal de andere muziek die je hier linkt ook eens even beluisteren. Ik heb twee mogelijkheden om het te beluisteren. Op de desktop computer met kleine boxen, maar ik kan ook de koptelefoonuitgang van de tablet pc aansluiten op de stereo-installatie met grote boxen. Dat klinkt het beste. Een mp3-speler zit wel op het tablet, maar een gewone compacte mp3 speler heb ik niet.

  2. Zoals voor mij voor de mysteriedrama’s geldt om er in door te dringen, moet ik ook een tijd leven met en vaak luisteren naar deze muziek om er in door te dringen, er steeds meer in te ontdekken en herkennen. Het is in mijn visie fraaie muziek voor die tijd, met veel diepgang. Ik zal er later zeker nog eens op terugkomen als er nieuwe gedachten, gevoelens bij mij opkomen wat deze muziek betreft.
    Arenson lijkt mij een boeiende man, hij heeft meer muziek gecomponeerd:

    “Arenson komponierte fünf Opern (vor 1895), eine Operette, dazu eine größere Anzahl Lieder und Choräle.
    Von der Anthroposophie inspiriert sind folgende Werke:
    Musik zu Die Kinder des Luzifer von Édouard Schuré, 1909
    Musik zu den Vier Mysteriendramen Rudolf Steiners, 1910–13
    Sieben Kinderstücke für Eurythmie
    Sieben Klavierstücke für Kindereurythmie”

    Helaas heb ik deze muziek op YT niet kunnen vinden.

    De link die jij stuurt John heb ik gisteren ook op mijn Facebook account geplaatst en beluisterd natuurlijk: Composed by: Josef Gunzinger (1920-1989).
    1) Saturn – Symphonic Tone Poem conducted by Lukas Reinitzer and recorded in 1994.
    2) Rudolf Steiner Mystery Dramas – Symphonic Suite, conducted by Josef Gunzinger and recorded in 1988 (starts at 18:58).

    Ook hier heb ik met veel interesse en geboeid naar geluisterd.

    Dankjewel Ridzerd, dat je aandacht besteed op jouw Blog aan deze byzondere muziek.

  3. Hedvig

    Oh Ridzerd, wat heb je me gelukkig gemaakt met dit onderwerp.
    Als piano/muziekdocente ben ik hier natuurlijk heel erg in geinterresserd.
    Heel veel dank!!!!!

  4. Ik zou graag bij deze uitvoering in 1989 bij geweest zijn, word een beetje ‘verliefd’ op deze muziek! Zou graag de partituur inzien.Het is echt van grote schoonheid. Ik hoor er liefde in, wijdte, diepte en nog veel meer….

      1. O, dus Michel Gastkemper had het ook al op zijn blog geplaatst. Nu ja, op hoe meer websites het staat, hoe beter het is. Wij zullen Adolf Arenson eens even omhoogstuwen in de vaart der volkeren! Hij heeft zijn voornaam niet mee, maar daar kan hij ook niks aan doen. 🙂

      2. Ja hij zal zeker wel ongelukkig zijn geweest met die voornaam ten tijde van het Hitlerbewind, Ridzerd. Van zijn familiekant had hij een sephardisch-joodse achtergrond. Nadat Hitler de macht had gegrepen in 1933, trok hij zich uit het maatschappelijke leven terug. Om drie jaar later zijn laatste adem uit te blazen.

        En dan is er nog dat Bodhisattva vraagstuk, waarmee hij zich had beziggehouden en daarover een visie naar voren bracht die naar het schijnt verschilde met die van Elisabeth Vreede. Verwijzing: Scheidung der Geister (Thomas Meyer; Perseus Verlag). Heb dat boek niet gelezen en ken deze kwestie niet; kan er dus niet meer over vertellen.

        Wikipedia:
        “In 1930 meldete er sich mit einem bis heute vielbeachteten Vortrag über die sogenannte „Bodhisattvafrage“ – der Frage nach dem Weltlehrer des 20. Jahrhunderts (1980 in Heft 2 der Ergebnisse wiederveröffentlicht) – nochmals zu Wort.”

  5. Dankje hartelijk John. Dit is dezelfde info als op Wikipedia zie ik. Heb je de video gezien op Michel’s Blog?
    Ik ga zeker verder neuzen naar Adolf Arenson. Fijn dat je al een voorzet gegeven hebt.
    Helaas moet het nu even wachten, er moeten nu eerst een paar andere dingen gedaan worden. Ik ben concerten aan het organiseren en ben 16 dikke partituren aan het bestuderen voor een componisten concours in Italië, alwaar ik in de jury zit.

    Overigens iedere keer als ik probeer op jouw Blog te komen loopt hij vast en kan ik niet meer scrollen. Dat heb ik verder nergens. Doe ik iets fout ?

    1. Oh, meestal geeft Anthrowiki verdiepende informatie als het over antroposofische onderwerpen gaat, maar nu is het dus kennelijk = = in vergelijking met Wikipedia.

      Dat is voor het eerst dat ik hoor dat een browser van een surfer vastloopt, zodra Cahier bezocht wordt. Niet fijn om te vernemen. Mogelijk vraagt dat blog wat extra verwerking van een browser. Je zou het te zijner tijd misschien eens kunnen proberen met een andere browser en dan een meest recente in zijn soort. (Laatste versie.)

      Succes toegewenst bij je jury activiteiten.

  6. Dankjewel John, met zo’n pak muziek heb ik dat wel even nodig 🙂 !

    Ik zal voor de technische kant even navragen aan man of zonen voor jouw Blog, zelf ben ik niet echt technisch.

    Tot schrijfs maar weer!

    1. De link van vandaag, The Original Music for Rudolf Steiner’s Mystery Dramas, staat enige alinea’s onder de videobox, Rudolf Steiner’s Four mysterydrama’s, die hij in Kalenberg (Antroposofie in de pers, 5-5-2012) prominent in beeld bracht en nu ook hier op Aquarius door jou duidelijk onder de aandacht wordt gebracht, kant-en-klaar voor gebruik. Prima, zo ontstaat een overzichtelijk beeld.

      1. Ik bedoel te zeggen dat ze beide ook op de webpagina Kalenberg (Antroposofie in de pers, 5-5-2012) vermeldt worden, weergegeven staan, Ridzerd; de één via een videobox en de ander via een simpele snelkoppeling. Maar goed, dat is niet zo belangrijk, slechts een detail; just for the record.

    2. O ja, Annelies, het is een andere link, dat had ik over het hoofd gezien met mijn vermoeide kop. 😉 Nu ja, heb ik weer wat nieuws om te bekijken en beluisteren.
      Ook veel succes gewenst met alle drukte die je hebt met concerten organiseren en met de 16 partituren bestuderen.

  7. O ja, John, ik zag het aanvankelijk niet staan op de webpagina Kalenberg, daarom dacht ik dat je misschien Youtube bedoelde, want daar staan ze ook vlakbij elkaar.
    Ik heb nu overigens net 10 minuten gezien van die mysteriedrama’s, maar mijn Duits is toch niet goed genoeg. Ik kan er eerlijk gezegd geen touw aan vastknopen. Ook niet met de Engelse ondertiteling (overigens kende ik die mogelijkheid van ondertiteling bij Youtube niet, dat las ik nu net hoe dat gaat bij de webpagina van Michel Gastkemper.) Afgezien daarvan geloof ik dat die mysteriedrama’s niks voor mij is. Ik wil wel graag echte, gewone mensen zien en niet lui die de hele tijd staan te declameren en te wijspraten. Maar goed, ik heb maar 10 minuten gezien, dus eigenlijk kan ik me maar beter stil houden.

  8. Je levert gewoon eerlijk commentaar Ridzerd en dat is prima. Die voorstellingen zijn zeer zeker moeilijk toegankelijk, voor menigeen, zelfs in de eigen landstaal ten tonele gevoerd. Vergt voorbereiding en zeker ook enige affiniteit met de gehanteerde kunstvormen. Woonde tot op heden twee complete, pakweg zeven-urige, opvoeringen bij in Rotterdam.

    Zelf zou ik een goede opvoering van Faust 1 en 2 van Goethe wel een keer willen meemaken. Daarbij zijn toneel-, film- en opera-uitvoeringen te onderscheiden. In het Goetheanum werd/wordt het geloof ik eens per jaar opgevoerd, maar of ik überhaupt ooit Dornach een keer bezoeken zal is maar de vraag. Zou wel mooi zijn, maar ‘overleef’ het wel als me dat niet gegeven zal/zou zijn; heeft geen Mekka status bij me.

    1. Praten de acteurs in de Nederlandse opvoeringen van de mysteriedrama’s ook zo als in de Duitse? Ik heb net weer een paar fragmenten gezien, maar de ene praat nog hoogdravender en bombastischer en overdrevener dan de ander. Ik vraag me af of die mysteriedrama’s niet wat meer aan deze tijd moeten worden aangepast, want als men dit zou opvoeren voor een willekeurig, niet-antroposofisch publiek, dan zouden ze allemaal niet meer bijkomen van het lachen, omdat ze denken dat het een komedie is. En zelfs mij, anders toch een gloeiende Steinervereerder, werkt het behoorlijk op de lachspieren.

      1. Ja ook in het Nederlands wordt geen alledaags taalgebruik gehanteerd. Zie:
        Mysteriedrama 1 – Rudolf Steiner
        Mysteriedrama 2 – Rudolf Steiner

        In het Zuidplein Theater te Rotterdam, alwaar ik twee voorstellingen bijwoonde, was een broer van een zwager van me actief als lichttechnicus tijdens de voorstellingen. Geen antroposoof. Hij keek verbijsterd toen ik hem in de pauze tegenkwam en sprak dat ook uit. (What is this..? Enzovoort.) Bleef wel beleefd. Had geen spotzucht. Maanden later bij een verjaardagspartij had meewarigheid bij hem een overhand gekregen. Een dochter van hem verklaarde simpelweg: ‘hij heeft er gewoon niks mee. Dat is het’. Ja dat kan natuurlijk. Zulke zaken en reacties respecteer ik volledig. Begrijp ze ook wel. Ik moet er in groeien die mysteriedrama’s. Ben er niet mee groot gebracht. Kom niet uit een ‘antroposofisch nest’. Dat hoeft natuurlijk ook niet. Ongetwijfeld loopt het uiteen van mens tot mens.

  9. Mooi verhaal wat je hier vertelt, John. Ik kan me die meewarigheid van de broer van je zwager maar al te goed voorstellen. Ik moet zeggen dat ik met die mysteriedrama’s ook niets heb. Jij wilt er dan tenminste nog in groeien, maar ik wil hier eerlijk gezegd niets mee te maken hebben.

  10. De inhoud van de mysteriedrama’s geeft zich niet zo makkelijk prijs. Als het lukt je ermee te verbinden, dan bergt het wel veel rijkdom in zich. Ik heb het geluk gehad dat ik achtien jaar lang met de drama’s heb kunnen werken vanuit de spraakvorming en drama en alle vier de drama’s heb kunnen uitvoeren in de rol van Theodora. Juist door de spraakvorming (wat heel vormelijk klinkt misschien, maar het niet alleen is) wordt geprobeerd met bezieling en tegenwoordigheid van geest de geestelijke inhouden te ontsluiten. Dat klinkt heel vooruitstrevend en groots je kunt er alleen maar mee op weg gaan en je ervoor inzetten. Het is niet zo eenvoudig, een grote opgave die je je stelt en het lukt natuurlijk lang niet altijd en geheel, maar als er af en toe even een sluiertje opgelicht kan worden dan is dat toch een groot geschenk. Het filmpje hierboven van de uitvoeringen in Dornach is meen ik uit om en nabij 1986. Op dit moment zoeken ze daar ook naar mogelijkheden om het anders te doen. Hoe krijg je het zo voor elkaar dat het niet een muur van spraak opwerpt, maar werelden opent en beleefbaar maakt… Dat is een lange weg voor dappere mensen, die dat in ieder geval schoorvoetend willen proberen.
    Hartelijke groet en fijn zo alle reacties steeds en hulp voor vertalingen indien wenselijk. Daar raak ik enthousiast en geniet ik van. Ook al reageer ik zelf niet zo vaak. Dank jullie wel.
    Mirthe

    1. Hallo Mirthe, dat heb ik nou nog nooit geweten dat jij al 18 jaar met die drama’s werkt en ook de rol van Theodora hebt gespeeld. Nu ja, ik hoop niet dat ik je voor het hoofd hebt gestoten, maar ik merk uit je reactie wel dat je je niet beledigd voelt. Ik geloof uiteindelijk ook wel dat die mysteriedrama’s veel rijkdom in zich bergen, maar het is gewoon niets voor mij. Ik ben een groot liefhebber van de antroposofie, maar die mysteriedrama’s en ook euritmie spreken mij niet aan.
      Nu ja, John Wervenbos schreef het al: ‘we zijn allemaal anders.’

      Vriendelijke groet,
      Ridzerd

      1. Nee hoor, ik voelde me geenszins beledigd. Iedereen kan uit het grote palet kiezen wat bij hem past. Daar ben je helemaal vrij in. Dat is juist ook weer zo boeiend. Er zijn ook vele smaken.De een houdt van ingewikkelde gerechten met veel ingrediënten, waarvan je niet meer kan proeven wat er allemaal in zit en een ander heeft misschien liever wat verschillende kleine gerechtjes… of een flinke stampot of een lekker toetje. Er zijn ontelbare mogelijkheden. (geinspireerd door het eten wat opstaat…) Ik ben blij dat ik iedere dag van jouw gerechtjes, die je ons voorschotelt, kan meesnoepen. Ze liggen goed op de maag.
        Hartelijke groet,
        Mirth Duindam

  11. Dankjewel Mirthe voor jouw aanvulling, fijn om te lezen. Corrie Hendriks met haar Drempeltheater doet geweldig goed werk. En alle mensen om haar heen. Het is zoals je zegt, een op weg zijn en steeds weer opnieuw kijken hoe het verder ‘moet’ gaan om de gevolgen van daden in vele levens zichtbaar te maken.

    Ridzerd, ken jij het jubiluemboek dat Corrie schreef met haar medewerkers? Ik heb er eerder wel regelmatig met haar over gesproken, vooral ook hoe het tot stand kwam. Het is werkelijk de moeite waard om kennis van te nemen. Misschien brengt het je tot een ingang in deze drama’s, als je dat al zou willen.

    Hierbij de link. Fijne dag allemaal en tot ergens weer.

    1. Nee, Annelies, ik kende het werk van Corrie Hendriks en haar Drempeltheater niet. Ik heb al even op de link gezien, maar ik vrees dat deze drempel voor mij te hoog is. 😉
      Daar komt nog bij dat het werk van Steiner zo veel verschillende onderwerpen heeft, dat men wel een keus moet maken, want om alles van Steiner te bestuderen, dat lukt bijna geen mens. Daarom kies ik liever andere dingen uit zijn werk.

  12. Het is ook waar dat je onmogelijk alles in je op kunt nemen en er dan ook nog naar leven. Prima dat je keuzes maakt Ridzerd, dat doe ik ook. Vooral kiezen wat bij je past en je interesse heeft. Fijne avond!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s