Dat zich het hoofd vormt als een beeld van het hele universum, toont aan dat de hele wereld op het menselijk hoofd werkt. En de krachten waarmee het hoofd dan weer in het kind verder werkt, die heeft de mens vanuit het heelal ontvangen. Als dus mijn longen gevormd worden, dan heeft het hoofd de kracht om de longen op te bouwen, verkregen uit het heelal. Voornamelijk als bijvoorbeeld de nieren worden gevormd, heeft de mens de krachten van ver in het heelal liggende hemellichamen gekregen, van Jupiter bijvoorbeeld. Dit zijn geen fantasterijen. Dat kan men net zo onderzoeken zoals men andere natuurkundige zaken onderzoekt. Zodat de mens als hij geboren wordt, werkelijk de krachten van de hele wereld in zijn hoofd draagt. Natuurlijk is het onzin als iemand zegt dat de maan of de zon of Jupiter op een of ander orgaan werkt. Dus als de mensen ervoor gaan zitten en een horoscoop opstellen, omdat ze geloven dat de maan, de zon, Jupiter enzovoort werken, dat is geleuter! Maar het hoofd is ontwikkeld vanuit het hele heelal. En de krachten die het hoofd vanuit het hele heelal zijn toegestroomd (Duits: mitgeteilt worden sind), die werken dan in de eerste zeven jaren op de mens. En in de tweede zeven jaren went de mens meer aan de omgeving van de aarde, zodat hij uit het heelal vandaan groeit. Hij wordt dus, terwijl hij voordien een sterrenmens was, meer een luchtmens.
Bron: Rudolf Steiner – GA 348 – Über Gesundheit und Krankheit – Dornach 24 oktober 1922 (bladzijde 53-54)
Weer een mooi miniatuurtje. Met name Steiners opmerkingen over astrologie vind ik in dit verband belangrijk. Vergelijkingsmateriaal:
a. De hemel (Antroposofie in de pers, 18-4-2009)
b. Sterrenwijsheid (Antroposofie in de pers, 8-11-2009)
c. Auf dem Wege zu einer neuen Sternenweisheit (Nieuwe Boekerij)
d. Korte inhoudsopgave van Auf dem Wege zu einer neuen Sternenweisheit (Astronova)
Vreemd dat Steiner niet verwijst naar het oeroude begrip ‘zodiak-mens’, de mens gezien als afbeelding van de kosmos om hem heen, ontwikkeld door astrologen in Babylon en Egype, duizenden jaren geleden.
Als je geestelijke ontwikkeling serieus neemt moet je teruggaan naar de bron. Het joods-christelijke denken, waarvan chaotische, volstrekt irrationele flarden zijn terug te vinden in de denkwereld van Steiner heeft de geschiedenis alleen maar op een gruwelijke wijze vervalst.
http://www.luminarium.org/encyclopedia/zodiacman.htm
Vreemd dat Steiner niet verwijst naar het oeroude begrip ‘zodiak-mens’, de mens gezien als afbeelding van de kosmos om hem heen, ontwikkeld door astrologen in Babylon en Egype, duizenden jaren geleden.
Als je geestelijke ontwikkeling serieus neemt moet je teruggaan naar de bron. Het joods-christelijke denken, waarvan chaotische, volstrekt irrationele flarden zijn terug te vinden in de denkwereld van Steiner heeft de geschiedenis alleen maar op een gruwelijke wijze vervalst.
http://www.luminarium.org/encyclopedia/zodiacman.htm
Mogelijk verwijst Steiner ergens anders in zijn werk wel naar het begrip ‘zodiakmens.’ Je moet niet vergeten dat mijn blogs steeds maar een paar zinnen uit zijn werk bevat. Het is mogelijk dat er iets over staat in de reactie hierboven van John Wervenbos , in de door hem genoemde links. Ik heb zelf nog geen tijd gehad om daar naar te kijken.
Steiner neemt de zodiak zeker wel mee in zijn menskundige en kosmische beschouwingen. Zie met name: Tierkreis (Anthrowiki). Verder is bekend dat Steiner binnen heilpedagogische settings soms geboortehoroscopen liet trekken voor nader diagnosticeren van kinderen met een handicap.
Bedankt voor deze verwijzing, John. Ik kwam er niet aan toe om het op te zoeken.
Overigens moet ik vaststellen dat in de tabel van dierenriemtekens met daarbij corresponderende namen, lichaamsdelen, zintuigen, wereldbeschouwingen en consonanten op de webpagina Tierkreis (Anthrowiki) een aantal aanduidingen bij de categorie zintuigen staan die niet zo door Steiner zijn aangegeven, die horen volgens Steiner aldus te luiden:
Ram → Ik-zin
Stier → Voorstellingszin
Tweelingen → Taalzin
Kreeft → Gehoorzin
Leeuw → Temperatuurzin
Maagd → Gezichtzin
Weegschaal → Tastzin
Schorpioen → Levenszin
Boogschutter → Zelfbewegingszin
Steenbok → Evenwichtszin
Waterman → Reuk
Vissen → Smaak
Voor een inhoudelijk behandeling (in het Nederlands) van die twaalf zintuigen zie bijvoorbeeld: De twaalf zintuigen – Leraren van de mensheid van Albert Soesman.
Ook in GA 15 DIE GEISTIGE FÜHRUNG DES MENSCHEN
UND DER MENSCHHEIT kunnen we een verwijzing vinden:
‘Wenn man das physische Gehirn eines Menschen herausnehmen
und es hellseherisch untersuchen würde, wie es konstruiert
ist, so daß man sehen würde, wie gewisse Teile an
bestimmten Stellen sitzen und Fortsätze aussenden, so
würde man finden, daß das Gehirn bei jedem Menschen
anders ist. Nicht zwei Menschen haben ein gleiches Gehirn.
Aber man denke sich nun, man könnte dieses Gehirn mit
seiner ganzen Struktur photographieren, so daß man eine
Art Halbkugel hätte und alle Einzelheiten daran sichtbar
wären, so gäbe dies für jeden Menschen ein anderes Bild.
Und wenn man das Gehirn eines Menschen photographierte
in dem Moment, in dem er geboren wird, und dann auch
den Himmelsraum photographierte, der genau über dem
Geburtsort dieses Menschen liegt, so zeigte dieses Bild ganz
dasselbe wie das menschliche Gehirn. Wie in diesem gewisse
Teile angeordnet sind, so in dem Himmelsbilde die Sterne.
Der Mensch hat in sich ein Bild des Himmelsraumes, und
zwar jeder ein anderes Bild, je nachdem er da oder dort, in
dieser oder jener Zeit geboren ist. Das ist ein Hinweis darauf,
daß der Mensch herausgeboren ist aus der ganzen Welt’.
Heldere tekst Frans. Waardevol om mee te nemen in gedachten.