We zullen dit in detail nagaan en daartoe naar onze hersenen zien. Als we dit instrument van ons voorstellings- en gedachtenleven beschouwen, dan erven wij het als fysiek instrument vanuit de lijn van onze voorouders. Het is zo in zijn fijnere windingen en kronkelingen gevormd vanuit de rij van onze voorvaderen. Tot op zekere hoogte zal de ziel altijd door innerlijke kracht kunnen overwinnen, wat niet bij haar past, en zijn werktuig aan zijn krachten kunnen aanpassen; maar slechts tot op zekere hoogte. De sterkere ziel kan dat meer, de zwakkere ziel kan het minder. En hebben wij door omstandigheden die kunnen voorkomen, de onmogelijkheid door onze zielskrachten de tegenwerkende gesteldheid en organisatie van de hersenen te overwinnen, dan kunnen wij het instrument niet naar behoren hanteren. Dan treedt op wat we zouden kunnen noemen: de onmogelijkheid dit instrument goed te gebruiken, in zekere zin een geestelijke afwijking, een geestelijke ziekte, zoals men het noemt. Er komt ook aan de dag, wat men een melancholisch temperament noemt, doordat bepaalde delen in ons organisme niet overwonnen kunnen worden door de krachten van de ziel die daartoe niet sterk genoeg zijn.
Bron: Rudolf Steiner – GA 107 – Geisteswissenschaftliche Menschenkunde – Berlijn 26 januari 1909 (bladzijde 211-212)
Uitdrukkingen als ‘geestelijke ziek’, een ‘geestelijke ziekte’, gebruiken we vandaag de dag niet meer zo gauw. Per slot van rekening is niet de geest ziek, maar biedt het fysieke lichaam (delen daarvan) onvoldoende toereikende middelen om volledig te kunnen functioneren. Zo bedoeld en beschrijft Steiner het ook. Gehanteerde terminologie tegenwoordig is vaker: verstandelijk gehandicapt, mentale stoornis enzovoort. Schelduitdrukkingen als ‘geestelijk gestoord’ (denk bijvoorbeeld aan het grove: ‘die is geestelijk gestoord zeg!’), zijn eigenlijk nauwkeuriger dan uitdrukkingen als ‘geestelijk ziek’, omdat een stoornis juist duidt op een gebrekkig doorwerking (en omvorming van de geest) of zelfs een ontbreken daarvan; gestoord hier als geweerd of buitengesloten zijn.
Medische wetenschap staat niet stil. Ook op gebied van ontwikkeling van prothesen bij meer lichamelijke handicaps. Anno 2012 tracht men met name in Amerika artrogrypose aan te pakken door middel van aanbrengen van kunstmatige exoskeletten. Zie het volgende filmpje onderaan de volgende webpagina Exoskeletten zijn nu al licht genoeg om een peuters te helpen. (Marslander verhaal daarboven geplaatst even negeren, hoewel dat ook zeer interessant is natuurlijk.)
Correctie zinsdeel van laatste zin van eerste alinea in bovenstaande reactie:
‘…omdat een stoornis juist duidt op een gebrekkige doorwerking van en omvorming door de geest of zelfs een ontbreken daarvan…’
En zo’n kunstmatige exoskelet is geproduceerd door een 3D-printer. Stormachtige ontwikkelingen nietwaar?
Sorry dat ik nu zoveel reageer, maar ik wil even mijn punt afmaken. Hoe dan te denken over de geestesgesteldheid van bijvoorbeeld seriemoordenaars? Moeilijke kwestie natuurlijk. Zijn dat dan geen zieke geesten, geesteszieken? (Ziek hier in de zin van kwaadaardig en pervers; ziekmakend ook.) Waar worden die mensen door bezield? Steiner gaf aan dat dit onder andere kan samenhangen met een gebrekkige en onvoltooide spirituele ontwikkeling in het leven tussen overlijden/overleden zijn en op opnieuw geboren worden.
Hier is nog een citaat van Steiner dat mooi aansluit bij je reacties.
https://ridzerdvandijk.wordpress.com/2011/02/16/rudolf-steiner-wat-is-er-ziek-bij-een-geesteszieke/
Seriemoordenaars hebben mij ook altijd gefascineerd. Je zou toch zeggen dat dit zieke geesten zijn, maar volgens Steiner kan de geest dus niet ziek zijn. Ik denk dat elke misdadiger wel beseft dat zijn daden slecht en fout zijn, dat is dan de geest in hem. Zoiets.
Ridzerd, dank voor je verwijzing naar het zinvolle citaat: Rudolf Steiner – Wat is er ziek bij een geesteszieke? (Aquarius, 16-2-2011) Treffende titel trouwens.
Webtip is wat mij betreft overigens DocumentaireNet. Heb ook die in mijn blogroll geplaatst op Cahier (rechterkolom).
Misschien herinner je je die Japanner van begin jaren ’80 nog Ridzerd? Een man die ‘de wereld’ schokte door zijn kannibalisme en uiteindelijk in zijn geboorteland werd vrijgesproken door mazen in de wet. Zie, zo je wilt, kan me goed voorstellen dat je er niet naar wilt kijken; niet bepaald opbeurend, maar in ieder geval for the records: Issei Sagawa de kannibaal (Youtube compleet versie is Engels ondertiteld; ViveNL1 en ViceNL2 versies zijn Nederlands ondertiteld.)
De documentaire blijkt te gruwelijk voor woorden. Je zou het een shockdoc kunnen noemen, ook een genre denk ik. Heb hem net bekeken. Sagawa’s vader blijkt een hand in zijn deportatie naar Japan gehad te hebben, alwaar hij slechts een gevangenisstraf van 15 maanden heeft hoeven uitzitten volgens Wikipedia.nl. In een Engelstalig wikipedia artikel wordt nader ingegaan op de justitiële toedracht, maar voor mij blijft de juridisch justitiële verklaring over zijn vrijlating te onduidelijk. Geen sluitende verklaring naar mijn idee. Overigens moreel bezien volstrekt onacceptabel die vrijlating, vind ik. Gaat in ieder geval tegen al mijn rechtsgevoel in. Zal niet alleen bij mij het geval zijn.
Vervolgens werd hij commercieel geëxploiteerd, wat dus ook een zeer zieke omgeving (scene) impliceert. Daaraan werkte hij gretig mee om (1) als vrij man zijn ziekelijke perversies te kunnen blijven uitleven en (2) vergoedingen ontvangend (fee) ten lange leste financieel zijn hoofd boven water te kunnen houden.
In dat geval zouden alle misdadigers onschuldige figuren zijn zonder ik besef?Ik denk persoonlijk dat Ridzerd zijn reactie de juist aannemelijke is.
Leonie ik betoog in het geheel niet dat misdadigers onschuldige figuren zijn. Dat lees jij er kennelijk in, maar dat is niet zo.
Natuurlijk is er wel ik-besef bij misdadigers (van dit kaliber). Minstens bij tijd en wijle. Anders is het gesteld met hun menselijke zelfverwezenlijking en hun zelfkennis; het schort hen immers ook aan een goed functionerend geweten, wat ook een fysieke grondslag behoeft.
Ja, ik herinner mij die Japanse kannibaal nog tamelijk goed. Het is meen ik uitvoerig op SBS6 geweest. Evenals die andere kannibaal uit Amerika, Jeffrey Dahmer. Die is later zelf vermoord in de gevangenis. Hij ziet er helemaal niet onaardig of onsympathiek uit, dat zie je vaak bij grote ciriminelen, dat je het absoluut aan de buitenkant niet kan zien.
Dat documentaire.net is inderdaad zeer interessant. Heb ik even bij mijn bladwijzers gezet op de computer en bij de favorieten op het tablet. Bedankt.
Zie ook mijn commentaar hier van zojuist Ridzerd. Heb hem net bekeken en kort verslag gedaan.