Het kwaad moet er zijn om de krachten van de mensen te stalen

Men moet zich ervan bewust zijn dat ook de kwade machten in de aardeontwikkeling ingevoegd moeten worden. In de tijd waarin ze moeten worden overwonnen, zal de mens een geweldige kracht moeten gebruiken om het slechte en het demonische weer in het goede te transformeren. Maar zijn kracht zal daardoor groeien, want het kwaad is er om de kracht van de mensen te stalen door de overwinning ervan. Al het kwaad moet weer omgesmolten worden in het goede, en het is zo in de voorzienigheid gelegd (Duits: es ist geradezu im blicke der Vorsehung gelegen), opdat sterke energieke werkingen zich in de mensen ontwikkelen, veel hogere, als wanneer hij nooit kwaad in goed zou moeten omvormen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 101 – Mythen und Sagen, Okkulte Zeichen und Symbole – Keulen 28 december 1907 (bladzijde 237)

6 gedachtes over “Het kwaad moet er zijn om de krachten van de mensen te stalen

  1. Het probleem is dat zich ‘goed’ noemende mensen het kwaad hebben omgezet in een ‘goede moraal’, een moraal die het demoniseren van anderen ‘goed’ maakt. Treiteren, sarren, kwellen, vernietigen, meedogenloos lijden scheppen, etc… het zijn zaken die de gewoonste zaak van de wereld worden in een wereld waarin de sadist ‘moralist’ geworden is.

    Dat is de reden waarom in het verleden de GNOSIS zich ontwikkelde als een reactie op de terreur van een religieuze beweging (het joods-christelijk-perzische priesterdom) die een sadist tot God had uitgeroepen. Binnen de GNOSIS is die priestergod (de god van de religieuze orthodoxie) een kwade God: de DEMIURG, een antigod die alles wat intelligent, eerlijk en redelijk in de mens is wil vernietigen.

    Wat we in onze tijd nodig hebben is een MODERNE GNOSTISCHE BEWEGING. Maar wat je ziet is enerzijds de totale onverschilligheid van mensen die keihard materialisme aanbidden en anderzijds de totale onverschilligheid van mensen die een keiharde vorm van demoniserende religiositeit verdedigen. Ze lijken elkaars tegenpolen, maar zijn in feite ‘twee handen op een buik’.
    FRIEDRICH NIETZSCHE was in bepaalde opzichten een moderne gnosticus. Hoe stond STEINER eigenlijk tegenover het werk van Nietzsche?

    1. Dat is niet 1,2,3 te zeggen hoe Steiner tegenover het werk van Nietzsche stond. Hij heeft er veel over geschreven, ook een heel boek, getiteld: Friedrich Nietzsche, ein Kämpfer gegen seine Zeit . Hij heeft ook in het Nietzsche Archief gewerkt, dat was meen ik in Weimar, maar dat weet ik niet zeker. Na een conflict met de zuster van Nietzsche, mevrouw Förster-Nietzsche, is hij daar weer mee gestopt. Hij heeft Nietzsche één keer bezocht, toen hij al volkomen krankzinnig was. Daarover schrijft Steiner in zijn boek Mijn Levensweg. Ik zal die passage even opzoeken en later vandaag hier neerzetten. Of misschien is het ook een idee om die tekst hier morgen als blog neer te zetten, dat moet ik nog even bekijken.

  2. Weer een sterk (vertaald) citaat. Wat die zinsnede betreft: je zou misschien kortweg ook kunnen volstaan met: ‘…, daarin is voorzien, …’?

    Friedrich Nietzsche was Steiners favoriete auteur, wat niet betekent dat hij het onverkort of letterlijk met alles van Nietzsche eens was. Volgens Steiner behoefde Nietzsches betogen veelal onopgemerkte of genegeerde contexten en noties ter wille van een juist begrip. In 1895 werd hiertoe een boek van Steiner gepubliceerd: Friedrich Nietzsche – Ein Kämpfer gegen seine Zeit.

    Misschien is het volgende Wikipadia artikel ook wel interessant om door te nemen, daarin ook een aftasten van mogelijk ideeën die Steiner had over een relatie van Nietzsches ideeëngoed met betrekking tot die van Max Stirner): De relatie tussen Friedrich Nietzsche en Max Stirner.

    Voorts heeft Steiner ook karmaonderzoek verricht naar een vorige incarnatie van Nietzsche (aan de hand van diens individualiteit/individuele wezen), daar weet Ridzerd ongetwijfeld ook van.

    1. Ja, het is misschien beter het zo kortweg te vertalen, want voorzienigheid is denk ik niet een erg geschikt woord. Ik laat het nu echter maar zo staan, anders weten de lezers niet meer waar de reacties over gaan.
      Ik had er zo gauw niet aan gedacht, maar inderdaad, in zijn bekende karma-voordrachten deel 1, vertelt Steiner het een en ander over een vorige incarnatie van Nietzsche.
      Morgen heb ik hier een blog met een stuk tekst uit Mijn Levensweg, waarin Steiner vertelt over zijn bezoek aan Nietzsche.
      Bedankt voor de aanvullingen.

      1. Interessant Ridzerd. Goed dat je Steiners eigen aantekeningen over zijn bezoek aan Nietzsche, aan diens ziektebed, onder de aandacht zult brengen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s