Waardoor komt het kwaad in de wereld?

Waardoor komt het kwaad in de wereld? Waardoor is de zogenaamde misdaad in de wereld? Dat bestaat doordat de mens zijn betere natuur, niet de slechtere, onderduiken laat in het fysiek-lichamelijke, dat als zodanig niet slecht kan zijn, en daar de eigenschappen ontwikkelt die niet in het fysiek-lichamelijke thuishoren, maar die juist in het geestelijke thuishoren. Waarom kunnen wij mensen slecht zijn? Omdat we geestelijke wezens zijn kunnen! Omdat wij in de situatie moeten komen, zodra wij ons in de geestelijke wereld inleven, die eigenschappen te ontwikkelen, die tot slechtheid worden als we ze in het fysiek-zintuiglijke leven gebruiken. Laat u de eigenschappen die zich in wreedheid, in valsheid of nog andere in de zintuiglijke wereld uitleven, laat u de ziel zich van hen doordringen en ze in plaats van in de fysiek-zintuiglijke wereld zich uitleven in de geestelijke wereld, dan zijn ze daar de ons verder brengende, de ons vervolmakende eigenschappen.

Bron: Rudolf Steiner – GA 63 – Berlijn 15 januari 1914 (bladzijde 247)

4 gedachtes over “Waardoor komt het kwaad in de wereld?

  1. Net als gisteren moet ik ook hierbij denken aan wat Steiner in ‘Genezend opvoeden’ over de Duitse schrijver Hebel zegt (bladzijde 64). Die bleek een aanleg tot kleptomanie te hebben. Hij was echter geen dief geworden die andermans spullen steelt, maar een dichter en schrijver die constant leeft met allerlei gedachten en voorstellingen die niet speciaal van hem zijn. In de woorden van Steiner: ‘het voorstellingsgebied is ziek als het geen dief is, en wel een echt uitgesproken dief. Het hersen- en voorstellingsgebied moet een vreselijke dief zijn en geen moraal aanleggen bij wat het wil opnemen. Het moet erop gericht zijn zich alles toe te eigenen. (…) Maar deze drang mag in godsnaam niet naar beneden afglijden in de wilsorganisatie! Die moet terughoudend zijn, ze moet ontvankelijk zijn, ze moet gevoel hebben voor mijn en dijn, een gevoel dat pas door het contact met het uiterlijke leven wordt ontwikkeld.’

    1. Ik kende dit fragment nog niet, het is een interessante gedachte dat men in zijn voorstellingen een dief zou moeten zijn. Niet dat het nu voor mij allemaal zonneklaar is, maar het is wel enigszins verhelderend. Bedankt.

  2. Ik kan weinig beginnen met deze duistere uitleg. Voel me meer aangesproken door de volgende regels:

    “In de antroposofie is er geen tegenstelling tussen goed en kwaad. Het goede wordt beschouwd als het midden tussen twee overdrijvingen. Voorbeeld: moed is niet tegengesteld aan lafheid, het is het midden tussen lafheid en stoutmoedigheid of waaghalzerij (tussen het gebrek aan moed en het teveel eraan). Op kosmische schaal spreekt antroposofie niet van God en duivel, maar stelt zij Christus als midden tussen Lucifer en Ahriman (die de katholieken Satan noemen, maar die zij verder niet onderscheiden van Lucifer) ”
    http://users.telenet.be/antroposofie/dornach/waarschuw.htm

    Essentie van deze puur theoretische opvatting is dat kwaad ontkenning is van de harmoniegedachte. Kiezen voor de overdrijving, die in het geval van de moraal leidt tot moralistisch zwart-wit-denken. De absoluut goede mens schept het absolute kwaad, ziet zelfs in liberale middenfiguren (die je ‘Christusfiguren’ zou kunnen noemen) ‘verderfelijke criminelen’ die bestreden moeten worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s