Rudolf Steiner – Egoïsme/Altruïsme

Onder bepaalde omstandigheden kan wat men liefde noemt, zeer zelfzuchtig zijn. Bekijken wij alleen maar eens het leven om ons heen en proberen wij te onderzoeken hoe dikwijls dat wat men liefhebben noemt, zelfzuchtig is. Daarentegen kan een egoïsme, dat zich tot buiten de individuele mens uitbreidt, zeer onzelfzuchtig zijn door datgene wat bij hem behoort te behoeden en te verzorgen. Juist hierdoor moeten wij leren, dat het leven zich niet binnen begrippen laat inperken.

Wij spreken over egoïsme en altruïsme en kunnen prachtige systemen opbouwen met zulke begrippen. Maar de feiten doorbreken deze systemen. Want wanneer het egoïsme zijn interesse in de omgeving zo uitbreidt, dat het deze omgeving beschouwt als tot zichzelf behorend en net zo behoedt en verzorgt, wordt egoïsme tot onzelfzuchtigheid. En wanneer altruïsme zo wordt, dat men de gehele wereld gelukkig wil maken met wat men zelf het liefste zou willen, wanneer men de hele wereld met alle geweld zijn eigen gedachten en gevoelens wil opdringen en de stelregel wil volgen: ‘En wil je niet mijn broeder zijn, dan sla ik jou de schedel in’, dan kan zelfs altruïsme zeer zelfzuchtig worden.

Men kan immers de werkelijkheid, die door de werking van krachten en feiten tot stand komt, niet in begrippen vatten. Wat de vooruitgang van de mensheid in de weg staat, ligt voor een groot deel daarin, dat steeds opnieuw in onrijpe hoofden en geesten het geloof ontstaat, dat de werkelijkheid zich op de een of andere wijze in begrippen laat persen.

Bron: GA 145 – Den Haag 26 maart 1913

 

4 gedachtes over “Rudolf Steiner – Egoïsme/Altruïsme

  1. Uitgeverij Pentagon

    De hier geciteerde tekst is uit een voordracht van Rudolf Steiner, uit de zogeheten ‘Haagse kursus’ in 1913: SPIRITUELE ONTWIKKELING, GA 145; Uitgeverij Pentagon, Amsterdam 2005.

  2. Ja weer een ijzersterk citaat.

    Steiners cyclus Spirituele ontwikkeling – De ervaringen, mogelijkheden en risiko’s (GA 145) is überhaupt een echt juweeltje. Pittig doch zeer leerzaam. Bestudering en doorwerking van de inhoud kan (extra) waakzaam maken, zoals de bijtitel aangeeft. En inzicht, waakzaamheid en een zekere voorzichtigheid is bepaald wel geboden bij een spirituele ontwikkeling.

    In de zesde en zevende voordracht uit Steiner zich trouwens zeer expliciet over Parzifal en Faust (ontwikkelings)wegen met bijbehorende imaginaties (tijdpassende ontwikkelingswegen van algemeen-menselijke aard), waarbij hij aan het slot van de zevende voordracht heldere mededelingen doet over historische persoonlijkheden verbonden aan de Faust gestalte.

  3. @John

    Inderdaad, zeer goede voordrachtenserie.
    Je hebt me trouwens al weer een tijd geleden gewezen op GA 108, Die Beantwortung von Welt- und Lebensfragen durch Anthroposophie.
    Die lijkt me ook interessant, daar ga ik binnenkort mee beginnen. Ik was ook nog van plan GA 124, die jij nu bezig bent te vertalen, te lezen, maar daar wacht ik nog mee, want ik kan eerst ook wel lezen wat jij er van vertaalt en op je Cahier zet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s