Herman Brusselmans/Rudolf Steiner

Op de website van Herman Brusselmans las ik het volgende citaat van hem:

Domheid is de moeder van alle zonden. Alle andere zonden en ondeugden zijn het gevolg van domheid.

Dit vind ik een zeer rake uitspraak, die verrassend veel overeenkomst toont met een uitspraak van Steiner, al zegt Brusselmans het dan wat korter door de bocht.

Niemand die de gevolgen van immoraliteit werkelijk kent, kan in waarheid immoreel zijn. De reële werkingen van de oorzaken moet men leren. Reeds de kinderen moet men daar op wijzen. Het immorele bestaat alleen maar omdat de mensen geen inzicht hebben, ze weten het niet. Slechts de duisternis van de onwaarheid maakt het immorele mogelijk. (Bron:  Rudolf Steiner – GA 127 – Bielefeld op 6 maart 1911)

Waarmee maar weer eens aangetoond is dat Brusselmans niet de oppervlakkige lolbroek is, die maar wat voor het vaderland wegschrijft, hetgeen vaak gedacht wordt.

Herman Brusselmans
Advertenties

5 gedachtes over “Herman Brusselmans/Rudolf Steiner

  1. Het woordje immoreel wordt onjuist gebruikt. Het is een woord dat vooral de bedoeling heeft mensen met een afwijkende moraal (mensen die dus niet amoreel zijn) slecht te noemen, zoals anarchisten steeds worden omschreven als rotzooitrappers omdat ze VALSE autoriteit aanvallen.
    Immoraliteit en anarchisme streeft naar zuiverheid, eerlijkheid, realisme in een wereld waarin de moraal en het gezag in handen zijn van oneerlijke mensen.
    Denk aan het evangelieverhaal waarin de immoreel genoemde Jezus de ‘mensenwetten’ van de schriftgeleerden aanvalt (en niet de principes van een universele wetgeving).
    Moraal, zegt Chuang Tze, begint met het opstaan van een eerlijk mens. In een oneerlijke wereld wordt zo iemand immoreel en anarchisch genoemd (Jezus aan het kruis).

  2. Immoraliteit en anarchisme streeft naar zuiverheid, eerlijkheid, realisme in een wereld waarin de moraal en het gezag in handen zijn van oneerlijke mensen.

    Zo kun je het volgens mij niet zeggen. Als men een slechte of onjuiste moraal wil bestrijden met een goede, juiste moraal, dan kan men deze laatste niet ‘immoraliteit’ noemen. Maar wat nu de goede moraal is, daar lopen de meningen natuurlijk over uiteen. Maar volgens Steiner komt men tot het juiste morele inzicht als men inzicht heeft in de uitwerking van verkeerde en onjuiste handelingen.

  3. Woensdagochtend, 19-1-2011. Vroege ochtenduren, rond 7:15 uur, Rotterdam. Nog donker. Prachtige volle maan zie ik nu helder aan de hemel. Snel echter achter een wolk aan het zicht onttrokken. Blijft toch achter op het netvlies staan. Ganganda greida, de voortschrijdende teerspijze (maan en graal), uitdrukking aangeroerd en besproken in de vijfde voordracht van Steiners voordrachtencyclus Christus en het mysterie van de graal (GA 149)

    @ R. van Dijk

    Interessante vergelijking. Begrijp je insteek. Met hantering van het begrip domheid ben ik meestal voorzichtig. Kan snel verward worden met een ontwikkelingsstadium van onnozelheid, dwaasheid en dofheid van een persoonlijkheid in ontwikkeling, kunstzinnig verbeeld in een Parzifal weg (reine dwaas): van (1) dwaasheid, dofheid, naar (2) twijfel, kennisworstelingen en tenslotte tot (3) de saelde, zaligheid, vervulling, wijding, zekerheid (gerelateerd aan een queeste). Wat dus doet denken aan geleidelijke verwerving van inzicht op basis van levenservaringen, innerlijke worstelingen enzovoort.

    Domheid, doortrokken van afgestomptheid en ongevoeligheid, is iets anders. Over een ontstaansgeschiedenis daarvan sprak Steiner eens expliciet in een voordracht over karma die jij denk ik ook wel kent, het is al eens de revue gepasseerd: Esoterische Betrachtingen karmischer Zusammenhänge, 24-2-1924. (Ook in het Nederlands vertaald.)

    Plaatste afgelopen maandag een blogbericht in mijn digitale notitieboekje, waarin met name Hugo Verbrughs positie ten opzichte van vertalingen naar het Nederlands van Steiners voordrachten over karma en reïncarnatie nader naar voren komt. Het blogbericht bevat ook een snelkoppeling naar een audioweergave van mooi muziekstuk van Sinead O’connor. Zou wijlen Frank Polling ook mooi gevonden hebben. Zie:

    Pauselijk bannen – Pro-actief ‘herderschap’
    Cahier, 17-1-2011
    http://krabbelboek.blogspot.com/2011/01/pauselijk-bannen-pro-actief-herderschap.html

    Achtergrondinformatie
    1. Deugden en ondeugden – Wikipedia
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Deugden_en_ondeugden
    2. Hoofdzonden – Wikipedia
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdzonde

    @ AstroLogicus

    Zoals je denk ik wel weet wordt er naast moraliteit en immoraliteit ook amoraliteit (amoreel: zonder overweging van goed en kwaad) onderscheiden. Hoe deze drie zich tot elkaar verhouden vormt inderdaad een studie op zich.

  4. @ John Wervenbos

    Vreemd dat ik deze reactie eerst moest goedkeuren. Die instelling is bij mij uitgeschakeld. Maar uit de informatie van WordPress heb ik begrepen dat als er in een mail veel url’s staan, dat dan de reactie in de moderatiewachtrij wordt gezet en eerst door mij moeten worden goedgekeurd voor plaatsing.

    Ja, die voordracht van 24-2-1924 ken ik wel. Hij staat in het eerste deel van die Karmavoordrachten. Die heb ik in het Nederlands. Die andere 5 delen in het Duits. Ten tijde dat ik ze kocht was alleen het eerste deel vertaald.

    Nu zal ik je blog in Cahier nog even lezen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s